Mentorschap en Kip Kerrie Masala Broodjes.

Sinds vier jaar ken ik Hanswerner Davids het is door de jaren zo gegroeid dat hij voor mij een mentor is geworden.

Wat bedoel ik met een mentor?

  • Iemand die spreekwoordelijk schop onder je kont geeft om in actie te komen.
  • Iemand die je leert je leven op te pakken en verantwoordelijkheid voor je eigen acties te nemen.
  • Zo iemand dat als diegene in de buurt is, je dag weer goed is. Hij of zij straalt van positiviteit en heeft het beste met je voort.
  • En iemand voor wie je bewondering hebt hoe ze in het leven staan.

Dit kan zijn op het werk, school, thuis, familielid of via de sport. Jong, oud, maakt niet uit.

Hanswerner Davids zet spreekwoordelijk gas op het leven en die van een ander. Een mix van een dandy gentleman en een commando. Hij heeft namelijk jarenlang in het leger gediend. Een vrolijke, doortastende man met Haagse humor.

Maar omdat Hanswerner nu een andere klus heeft, director om IT mensen te werven voor Defensie, zie of spreek ik hem niet zo vaak meer. Zo gaan die dingen. Maar als ik hem spreek heeft hij altijd wel iets grappigs meegemaakt. Winkeldief gepakt, verhalen van zijn reizen in combinatie met zijn vechtsport Krav Maga. Of hij heeft weer eens een blauw oog opgelopen met sparren.

img-20181116-wa0002-1672131943.jpg

Als hij binnen kwam op kantoor of als je met hem op pad ging maakte hij een feestje van de dag. Ik heb enorm met hem gelachen. Hij is superfit en afgetraind door de Survival runs, CrossFit Krav Maga. Hanswerner en ik konden urenlang praten over vechtsport, verdediging en erop uit in de natuur. Menig mens legt het bij hem af.

img-20181116-wa00041983734012.jpg

Ik heb van hem geleerd nog mondiger te zijn dan dat ik al was. “Nee heb je ja kun je krijgen” Om hulp vragen als dat nodig is. En gewoon een lekker praatje maken met bijvoorbeeld de receptioniste. Niet bang zijn als je iets wilt weten of als je een idee hebt, kom in actie!

Ook naast zijn sport trekt hij zijn eigen weg. En hij motiveert mij om mezelf te blijven ontwikkelen en niet teveel in me hoofd vast te zitten. Best belangrijk. We hebben niet elke keer motivatie gesprekken maar zijn aanwezigheid is vaak al genoeg.

IMG-20181112-WA0006.jpeg

Omdat Hanswerner zijn inmiddels oud collega’s wilde trakteren op een afscheidscadeau had hij mij gevraagd voor een aantal collega’s Surinaamse broodjes Kip Kerrie Masala te maken.

Hanswerner blijft voor mij een mens waar ik veel van leer en geleerd heb en als ik het zo begrijp beïnvloed hij meer mensen om hem heen die ook steeds een stapje omhoog doen in het leven.

Hieronder zie je het resultaat en het recept voor de Surinaamse Kip Kerrie Masala broodjes.

INGREDIËNTEN:
500 gramkipfilet of Kippendijen filet. Zit iets meer smaak aan.
1 ui(grote) twee is beter 🙂
3 teentjes knoflook
een halve gele Madam Jeanette
2 blokjes kruidenbouillon Of kippenbouillon poeder
2 eetlepels masala
3 theelepels tomatenpuree Uit die kleine blikjes
Zonnebloem olie
Peper en zout naar smaak
4 Surinaams broodjes(of Turkse puntjes)

Zoetzure komkommer met ui op azijn
1 komkommer
1 rode ui
100 ml witte azijn
100 ml water
2 eetlepels bruine Suiker
6 kruidnagels
6 piment korrels
1 snufje peper en zout

Garnering:
bladselderij fijn gehakt
surinaamse sambal

Zoetzure komkommer met ui, het liefst de dag ervoor maken, dan trekt de smaak er goed in.

Snij de komkommer en de ui en doe in een schaal.

Voeg een laag water en azijn toe aan de gesneden komkommer en ui. Verhouding denk 1 deel azijn twee delen water.

Voeg bruine suiker toe en proef met een thee lepeltje de smaak. als het te zuur is voeg je weer wat bruine suiker toe.

Ik zou aanraden de piment korrels en kruidnagels in een Thee ei erbij te doen dan trekt het wel mee in maar zit het niet irritant los, zoals ik gedaan had.

De vloeistof zal door de bruine suiker helder donker bruin worden. Dat is prima. Bewaar in de koelkast.
De kip kerrie masala.

Hak of pureer de uien en knoflook fijn met madam jeannette peper zonder pitjes. Het is wel aan te raden om de peper te snijden met mes en vork en niet aan te raken want het brand behoorlijk op de huid 🙂

Snij de kip in kleine blokjes, hoe kleiner hoe sneller het bakt.

Was dan de kip in een laagje witte azijn en water, spoel goed uit met vergiet. Het azijn maakt het vlees wat zachter.

En was de zink, vergiet en pan grondig met net van de kook af water.

Verhit de olie en fruit de gepureerde ui, knoflook en madam jeannette daarna bak je de kip mee peper en zout naar smaak toevoegen. Roer regelmatig om.

Als de kip gaar is voeg de tomaten puree toe bouillonblokjes en de drie eetlepels masala.

Voeg olie, water en kruiden na smaak toe Laat het rustig verder pruttelen.

Let op als de kerrie masala aanbrandt maakt het je kip bitter en dat is zonde.

Dus niet de kip laten marineren in de masala tenzij je een heel klein beetje erop strooit en erdoor mengt.

Als het eenmaal gaar is en op smaak, smeer je je broodjes en beleg je dit met kip wat jus van de kip, zuur en de sambal. blad selderij een half takje erop leggen als garnering.

De kip kerrie kun je ook in plaats van broodjes serveren met rijst, sperziebonen of kouseband.

Eet smakelijk.

Leave a comment